Блокування інтернет – магазинів України

brona
Коментарі Вимкнено до Блокування інтернет – магазинів України

Блокування інтернет – магазинів України

 

У Верховній Раді зареєстровано законопроект № 6754 від 17.07.2017 «Про внесення змін до Закону України «Про захист прав споживачів» та деяких законодавчих актів України щодо заходів детінізації діяльності суб’єктів електронної комерції».

Законопроект покликаний:

  1. зобов’язати продавців розмістити на сайті інтернет – магазину інформацію про найменування (назва юр. особи або ПІБ), контактах (дійсну адресу і номер телефону), порядку пред’явлення претензій, включення податків у вартість товару, інформацію про вартість доставки;
  2. Розробити механізм впливу на продавців що б ті виконували вимоги законодавства.

Даний законопроект викликаний значною кількістю інтернет – магазинів, які працюють в «тіні» без жодної згадки на їх сайтах про продавця, а також великою кількістю скарг споживачів на продавців в сфері електронної комерції.

Суть законопроекту така: продавець повинен розмістити на веб – сайті інтернет – магазину інформацію про себе згідно ЗУ «Про електронну комерцію» і ЗУ «Про захист прав споживачів», якщо такої інформації немає, то сайт буде блокуватися.

Як саме пропонують припиняти доступ до сайтів:

  1. Держпродспоживслужбі надається право давати продавцям в сфері електронної комерції обов’язкові для виконання приписи про усунення порушень щодо виконання ст. 7 ЗУ «Про електронну комерцію»;
  2. Такий припис підлягає виконанню протягом 7 календарних днів з дати його отримання продавцем (виконавцем, постачальником) товарів, робіт, послуг в сфері електронної комерції, а в разі відмови в отриманні припису або в інших випадках, коли вручення припису не здійснено – з дати, зазначеної у відповідному поштовому відправленні.
  3. У разі невиконання припису Держпродспоживслужбою приймається рішення про призупинення доступу до інтернет – магазину до усунення продавцем (виконавцем, постачальником) товарів, робіт, послуг в сфері електронної комерції порушення.

Таке рішення направляється для виконання продавцю (виконавцю, постачальнику) товарів, робіт, послуг в сфері електронної комерції і постачальнику послуг проміжного характеру, який надає такому продавцю доступ до мережі Інтернет.

  1. У разі якщо продавця (виконавця, постачальника) товарів, робіт, послуг в сфері електронної комерції неможливо ідентифікувати в зв’язку з відсутністю інформації про продавця на веб – сайті Держпродспоживслужба приймає рішення про блокування інтернет – магазину. Таке рішення направляється постачальнику послуг проміжного характеру, який надає такому продавцю доступ до мережі Інтернет та підлягає виконанню протягом 10 календарних днів з дня його отримання.

 

З негативних сторін даного законопроекту можна виділити наступні:

  1. Нормативно – правовий акт не описано детально механізм розблокування веб-сайтів, а саме: не передбачений чіткий термін прийняття Держпродспоживслужбою рішення про розблокування сайту і термін його направлення провайдеру при виконанні вимог законодавства;
  2. Залишається незрозумілим яким чином буде проводиться моніторинг інтернет – магазинів в частині надання інформації про продавця.

У разі прийняття даного законопроекту № 6754 від 17.07.2017 хотілося б щоб Парламент встановив конкретні терміни розблокування сайтів, інакше без чіткого механізму зняття блокування сайту інтернет-магазину представники електронної комерції можуть стати заручниками бюрократичного апарату і чекати розблокування дуже довго.

 

Як уникнути блокування інтернет-магазину і що робити якщо доступ до інтернет-магазину призупинили?

Для попередження блокування інтернет-магазину потрібно розмістити інформацію про продавця на сайті, а також забезпечити вільний доступ до цієї інформації. Згідно ЗУ «Про електронну комерцію» продавець зобов’язаний отримати підтвердження того, що споживач ознайомлений з вищезазначеною інформацією.

Для виконання вимог ЗУ «Про електронну комерцію» інтернет-магазину варто розмістити на сайті договір публічної оферти, тобто договір, з умовами якого повинен погодиться покупець перед покупкою товару або послуги. Підтвердження того, що клієнт ознайомлений з умовами оферти, виходить шляхом проставлення відмітки в чек-боксі «З умовами оферти ознайомлений».

Саме в договорі оферти варто розміщувати інформацію про продавця, істотні умови угоди, порядок пред’явлення претензій і т.д ..

 

Якщо доступ до інтернет-магазину припинений (заблокований) необхідно зробити наступне:

1) Негайно виконати умови ЗУ «Про електронну комерцію»;

2) Звернутися з письмовою заявою в Госпродпотребслужбу про розблокування інтернет-магазину.

Також варто звернути увагу на те, що в ЗУ «Про захист прав споживачів» передбачено штраф за ненадання інформації про продавця, а саме 30% від вартості партії поставленої для реалізації, а для ФОП на єдиному податку 85 грн. У разі прийняття законопроекту № 6754 від 17.07.2017 планується підвищити розмір штрафу для ФОП на єдиному податку до 850 грн.

У зв’язку з прийняттям закону про касові апарати для торговців складною технікою і реєстрацією у Верховній Раді законопроекту про блокування сайтів, спостерігається тенденція по прагненню влади посилити норми в сфері електронної комерції.

Тому інтернет-магазинам слід бути уважними до змін в національному законодавстві, не допускати негативних наслідків для свого бізнесу і розміщувати на своїх сайтах договори оферти.